Nieuwsbrief – Vliegbasis Eindhoven

Donatie aan Stichting Hulphond 

Op 13 januari 2020 is er een donatie bedrag van € 1400,- namens commandant vliegbasis Eindhoven overhandigd aan de Stichting Hulphond te Herpen.

Tijdens de kerstviering die op kerstavond in de passagiersterminal van vliegbasis Eindhoven plaatsvond werden de donaties ingezameld. 800 belangstellenden en omwonenden van de vliegbasis waren deze avond aanwezig. Samen hebben zij het geldbedrag opgehaald voor de PTSS hulphonden van het goede doel “Stichting Hulphond”. 

Elektrische vliegtuigtrekkers op vliegbasis Eindhoven 

Sinds kort beschikt de vliegbasis over nieuwe vliegtuigtrekkers, een op diesel voor out of area operaties en twee elektrische varianten voor op de basis.

Stiller en schoner, het past in de tijd waarin wij nu leven en waar het mogelijk is draagt onze vliegbasis een steentje bij. Afgelopen maand zijn twee elektrische en een op diesel aangedreven vliegtuigtrekkers in gebruik genomen. De kleur van de dieselvariant verraadt al een beetje zijn voornaamste inzetgebied. Zandkleurig of beige kom je wel vaker tegen in uitzend-, out of area-gebieden of op plaatsen waar de stroomvoorziening niet altijd is gegarandeerd. In ieder geval zijn zowel de diesel als de elektrische variant schoner en stiller dan hun voorgangers. 

ILS wat is dat eigenlijk? 

Mist heeft de afgelopen weken een aantal vluchten van en naar de vliegbasis verstoord. Met name de commerciële vluchten van Eindhoven Airport liepen vertraging op of werden geannuleerd. In de kranten verschenen berichten dat dit te wijten is aan het Instrument Landing System (ILS) van de vliegbasis. Wat is ILS eigenlijk?

ILS is een radionavigatiesysteem waarmee een precisienadering van een landingsbaan kan worden uitgevoerd. Het is een naderingssysteem dat de piloot een nauwkeurig beeld geeft van de positie van zijn toestel ten opzichte van de ideale koerslijn en daalhoek naar een landingsbaan. De eerste landing van een passagiersvliegtuig dat gebruik maakte van ILS was op 26 januari 1938 toen een Pennsylvania-Central Airlines Boeing 247-D van Washington naar Pittsburgh vloog en in een sneeuwstorm moest landen met alleen ILS tot zijn beschikking als navigatie. Er zijn diverse categorieën ILS, namelijk Cat. 1 t/m 3 waarbij Cat. 3 ook nog verder is onderverdeeld in Cat. 3A t/m 3C). Vliegbasis Eindhoven beschikt over een ILS van de categorie 1. Dit betekent dat het minimale zicht tijdens de start 300 meter moet zijn en tijdens de landing 550 meter. Hiermee kunnen wij als militair vliegbedrijf prima werken. Mocht het zicht zo slecht zijn dan kunnen wij in het uiterste geval onze militaire vliegtuigen laten uitwijken naar een andere vliegbasis. Het niet doorgaan van een commerciële vlucht heeft meer gevolgen, denk hierbij aan vertraging, het omboeken van passagiers en/of hotelovernachtingen. Met een ILS categorie 2 kan er langer worden doorgevlogen tot zichtwaarde bij landing van 300 meter en met een ILS Cat. 3C kunnen er zelfs volledig automatische landingen worden uitgevoerd zonder een minimale zichtwaarde. Een upgrade naar een geavanceerder systeem als bijvoorbeeld ILS categorie 3 is voor Defensie niet noodzakelijk en daarnaast een ingrijpende en kostbare operatie. De start- en landingsbaan is een paar weken buiten gebruik omdat, naast aanpassing van de ILS-antennes, bijvoorbeeld ook extra lampen in de baan moeten worden gemonteerd. Deze werkzaamheden kunnen daarom het beste worden gecombineerd met een grote baanrenovatie en deze staat rond 2024-2025 gepland. 

Patrouillepaden kleuren groen 

In december hebben vliegbasis Eindhoven en het Rijksvastgoedbedrijf een start gemaakt met het aanbrengen van 3.000 ton van het mineraal olivijn op de patrouillepaden van de vliegbasis Eindhoven. 

Niet alleen kleuren de paden hierdoor olijfgroen, ze krijgen ook een groene functie. Olivijn verweert tot kalk en gebruikt daarvoor water en CO2 uit de lucht. 

In 5 jaar tijd wordt circa 60.000 kilo CO2 vastgelegd, in 30 jaar is dit 160.000 kilo. Na 100 jaar is ongeveer 10% van het olivijn verweerd en is daarmee circa 300.000 kilo CO2 vastgelegd. 1.000 kilo van dit mineraal is uiteindelijk in staat ruim 1.000 kilo CO2 vast te leggen. De uitstoot van 1.000 kilo CO2 wordt verkregen na verbruik van ongeveer 319 liter diesel of 300 kilo kantoorpapier. 

Monument Lancastercrash onthuld

Op acht februari 1945 om 00:30 botsen er twee Lancaster bommenwerpers, onderweg naar Engeland, tegen elkaar. Dit gebeurde ten noorden van Eindhoven waarbij er vijftien bemanningsleden om het leven komen. Afgelopen zaterdag kregen zij alsnog hun monument bij het museum Bevrijdende Vleugels in Best. De commandant van vliegbasis Eindhoven, Harold Boekholt, was aanwezig bij de onthulling van het monument en sprak daar iedereen nog toe. 

Het is goed om te denken aan de mensen die voor onze vrede en vrijheid hebben gestreden, hun leven riskeerden en uiteindelijk ook offerden voor mensen die zij nooit hadden gezien of gesproken. Een monument helpt ons om aan ze te blijven denken, zodat zij niet worden vergeten en een plaatsje houden in ons leven. Een tastbaar bewijs van hun bestaan, in de buurt van de locatie waar zij zijn neergestort en omgekomen. 

Prijsvraag 

In november hadden we de prijsvraag: Hoeveel water zit er in onze brandweerauto? 

De officiële benaming van onze brandweerauto is de E-One Titan-crashtender. De Crashtender heeft een watertank waar 11.700 liter water in zit! Daarnaast heeft hij nog een schuimtank met 750 liter schuim en een poederketel met 250 kilo bluspoeder. 

Het goede antwoord (11.700 liter water) is geraden en de winnaar heeft de prijs, het F-35 monopolyspel, al in ontvangst genomen. 

In de volgende nieuwsbrief staat er weer een prijsvraag voor jullie klaar! 

Bekijk hier de nieuwsbrief met foto’s

FacebooktwittermailFacebooktwittermail